Terelj National Park - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Wanda en Niels - WaarBenJij.nu Terelj National Park - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Wanda en Niels - WaarBenJij.nu

Terelj National Park

Door: wandaenniels

Blijf op de hoogte en volg Wanda en Niels

03 Juni 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Na tien verschillende coupe controles, gleden wij per spoor de grens over en arriveerden wij in Ulaanbaatar. Volgens de lonely planet is deze hoofdstad "buzzing", wat naar ons inziens inhoudt dat het er onoverzichtelijk, levendig, druk en hopelijk gezellig is. Dat klopt ook wel zo'n beetje: leuke restaurantjes, hip geklede inwoners, grote gebouwen en onmogelijk om de straat over te steken zonder gevaar voor eigen leven. Mongolie heeft 2 miljoen inwoners,waarvan de helft in Ulaanbaatar woont. Na een paar dagen besloten we de andere helft op te zoeken in countryside Mongolie. In Ulaanbaatar hebben we contact gelegd met Bert de Groot, een Hollander die samen met zijn Mongoolse vrouw en kinderen in Terelj national park woont. Bij de ingang van het park stond zijn buurman met zijn Mongolski machine (paard) en in elkaar gefabriceerd wagentje ons op te wachten en werden wij bij de ingang van onze ger afgezet. Een mooie oranje tent met houtkacheltje. Na een paar dagen het Mongoolse gezinsleven en de prachtige omgeving aanschouwd te hebben besloten we dat het tijd werd voor een volgend avontuur. Samen met Bert's zwager en 4 Mongolski machines zouden we voor zes dagen de toegankelijke vlaktes en waakzame bergen tegemoet rijden. Dit leek een waterdicht plan, totdat onze benen als Chinese voetjes in een onnatuurlijke houding werden gebogen en wij met ondefinieerbare grijns de eerste kilometer aflegde. Ondanks Niels zijn ruime ponyclub ervaring begon z'n zaakje na de eerste dag een blauwe gloed te vertonen en had Wanda de neiging haar knieen er tandmatig af te knagen. Een paar uur later bereikten we onze eerste campingplek. Onze gids Tsoggo (een soort van Mongoolse Zorro) kan misschien geen woord Engels, maar had in no time een vuurtje aangewoekerd waarboven wij ons potje konden koken. Erg fijn, onze dag kon niet meer stuk. Ware het niet dat onze uitrusting bestond uit een 1-persoons tent avec gaten san haringen en twee kapotte, dunne slaapzakken zonder rits. Dit bracht een hoog eisenpakket met zich mee ten aanzien van het weer en ons zelf. Na een half uur dubbel te hebben gelegen kropen we met backpack en al in onze tent. Ons proviand hing in de boom en een serene, koude, maar krappe nacht lachtte ons tegemoet. De volgende dag werden de paarden gezadeld en al neuriend loodste Tsoggo de paarden door het indrukwekkende landschap. Met de wetenschap dat de eerste twee dagen "very painful" zijn, werd ons doorzettingsvermogen aardig op de proef gesteld in de hoop dat we op dag 3 onze Mongoolse souplesse zouden kunnen aanboren. Onze slaaplocatie bestond deze dag uit een tempel die niet meer zo gloreerde als in 1740, wat sjamanenbomen en een mummygraftombe. De nacht was ijzig en ook onze Mongoolse Zorro had er moeite mee in zijn gescheurde binnentent. Op dag 3 werden we aangenaam verrast door een soort van amazone/caballero vibe, en reden we door rivieren, over de bergen en zoefde we tussen de bomen door. Onze gids hing zwetend over zijn paard en gaf aan ziek te zijn, het kamp werd al vroeg opgezet. 's Nachts was het kabbelende beekje omgetoverd in een ijsbaan en begon het 's ochtends te sneeuwen. Over het ijs en de sneeuw brachten onze rossen ons naar de hoogste bergtop van Terelj. Tsoggo was duidelijk weer in z'n hummetje en beklom als een malle de steile bergwand omhoog. Wij sjokten er achteraan en werden beloond met een prachtig uitzicht. Tsoggo's gezicht begon te stralen en hij balanceerde over de smalle bergtoppen terug naar de paarden. Het klimmetje had wat meer tijd gekost dan gepland en mede vanwege de achterstand van gisteren moesten we 3 uur lang in bijna onafgebroken gallop richting onze overnachtingsplaats. Vanwege de kou verbleven wij bij een bejaard echtpaar met een volgens ons autistische dochter van 40. Ze liep rond in haar oude badjas, wiegde zichzelf met enige regelmaat, werd door iedereen genegeerd en ook zij reageerde nergens op en keek soms schichtig onze kant op. Het orgaanvlees en de warme milktea werden naar binnen geslurpt en op de grond werd een heerlijk bedje voor ons gespreid. Dag 5: met een verschroeide reet bestegen wij onze trouwe viervoeters. 's Middags werd de zon overschaduwd door een grauwe deken. Aangezien onze tent voorzien is van al ruim genomen ventilatiegaten besloten we te overnachten bij een familie in een ger. Het gezin bestond uit een baby, twee jonge dochters, moeder en oma. Het Mongoolse boerenleven is bedrijvig tot 23:00. Doordat de ger 1 ruimte is, hebben de kinderen hetzelfde ritme als de volwassenen en is privacy geen optie. Om 6:00 staat het gezin op om de koeien te melken en om 22:00 wordt er nog een handwas gedraaid. Met z'n achten verdeelden we ons over 3 eenpersoonsbedden, om vervolgens de nacht weer in te glijden. Een paar luidruchtige Mongolen bestormden om 1:00 de tent en verstoorden de nachtrust. Helaas is ons Mongools niet toereikend om de reden van hun bezoek te kunnen herleiden, ook al zijn onze hints-capaciteiten de afgelopen weken aardig opgevijzeld. De volgende ochtend namen we afscheid van het gezin en waande wij ons ware ruiters. Vol enthousiasme gallopeerden we richting Bert z'n erf en werden we begroet door 13 blaffende, agressieve honden. Tsoggo gooide wat stokken en wij zeiden onze Mongolski machines gedag.

• 03 Juni 2012 - 06:21

Shirley En Frits:

Een prachtig verhaal. Kan zo uitgegeven worden.
    We zijn benieuwd naar het vervolg.
    We hopen dat jullie achterwerken voldoende hersteld zijn alvorens de kamelen te beklimmen. Goodluck!
    Fijn dat we gisteren elkaar nog hebben gesproken.

Kus

Shirley en Frits

• 03 Juni 2012 - 07:51

Tessa:

Wauw, wat een avontuur! Echt geweldig!! Het is super om jullie verhalen te lezen!

• 03 Juni 2012 - 08:12

Ruben:

Jongens, wat een verhaal! Werd er helemaal in meegezogen, in gedachte galoppeerde ik met jullie mee.

Vooral die steile beklimming met uitzicht toont maar weer aan dat je van een berg nooit moet zeggen dat hij niet te overwinnen is: begin hem te bestijgen, deins niet voor de inspanning terug, en je zult de top bereiken.

Goed om te lezen dat jullie de kansen die Mongolië jullie biedt, op waarde weten te schatten. Er zijn immers genoeg mensen die door het woud lopen en nergens hout zien.

Ga zo door, ik hoop jullie vandaag nog even te spreken op Skype. Oh wat zou ik graag een tijdje aan jullie zijde meereizen en beleven... Tot snel,

Ruben

• 03 Juni 2012 - 08:23

Jacko:

Dank, ik heb mee genoten, behalve dan het geleden leed. ;-( Heerlijk dat je dromen uitkomen. Geniet en beleef, ervaring is zoveel meer dan materie!! liefs van ons.

• 03 Juni 2012 - 09:06

Greetje Dijkstra:

Wat beleven jullie veel, niets gaat meer zoals je gewend bent en de natuur lijkt me overweldigend mooi.

• 03 Juni 2012 - 09:56

Ineke:

Prachtige foto's en heerlijke verslagen.
    Ik wens jullie nog veel "Tjoggo's" toe, die jullie reis bijzonder maken.
    liefs Ineke en Eduard

• 03 Juni 2012 - 11:04

Stefan:

Hahaha briljant :) Ik ben overigens zeer benieuwd wie van jullie onder het kaliber meesterschrijver valt. Wat een genot om te lezen! Succes met 't volgende avontuur :)

• 03 Juni 2012 - 13:02

Marlé Nijhuis:

Wat een prachtig verslag van jullie indrukwekkende avonturen en daarbij geweldige foto's. Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen.

• 03 Juni 2012 - 17:00

Martine:

Jaiks, een blauw zaakje en verschroeide anussen...ondanks dat het dat waarschijnlijk allemaal waard is geweest, is het vast en zeker soms even afzien geblazen. Goed dat jullie het hebben volgehouden, respect! Wel weer een zeer bijzonder avontuur dat kan worden toegevoegd aan jullie baggage!!
    liefs martine

• 03 Juni 2012 - 17:49

Judith:

Whaa jullie zijn echte avonturiers. met daarbij volleerrde ruiters. Hup paardje hup :)
    En jullie slapen nu overal. Geweldig om te lezen!!!

Liefs judith

• 03 Juni 2012 - 18:35

Syl:

haha, wat een heerlijk verhaal weer!! Hopelijk zijn de bipsjes een beetje hersteld ondertussen! Veel plezier in china straks! (toch?) xx syl

• 03 Juni 2012 - 20:22

Tante Lin:

hey Lieverds. Weer genoten, Ben benieuwd naar de foto's. XXX

• 04 Juni 2012 - 07:35

Tim:

Corneliszoon,
    ik dacht altijd wel dat jij wat eelt op de billetjes zou hebben van die ponykampen, maar dat valt dus vies tegen... Goed te horen dat Ankie van G. de komende jaren twee gedoodverfde opvolgers heeft in de combinatie W&N. Be careful and keep enjoying us with your marvelous stories... Have fun!

Best regards,
    Tim

ps. Anna zit zelfstandig, kan zwaaien en maakt aanstalte te gaan kruipen :) Schiet maar op met die reis... straks loopt ze als jullie terugkomen ;)

• 04 Juni 2012 - 09:28

Floor Paternotte:

Geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken! Klinkt echt als een geweldig avontuur! Erg leuk geschreven, ga helemaal op in jullie verhaal :)

Geniet van al het moois dat jullie nog gaan tegenkomen, ik blijf nog even meelezen!

Grtz, Floor

• 04 Juni 2012 - 10:15

Ricardo:

weer zo'n geweldig verhaal en wat " het blauwe zaakje' het kan zijn dat er adellijk blauw bloed door Niels aders vloeit of dat de doorbloeding gestremd wordt. Is nog niet zo erg zolang het niet te lang duurt. Tenzij Niels een neger is geworden, zorg dat ze niet zwart worden want dan is het te laat. dus blijven controleren.
    Liefs
    Ricardo

• 04 Juni 2012 - 15:48

Manon L:

Wat een schitterend verhaal! heerlijk om te lezen hoe jullie huppelend op een paardje mongolie ontdekken.

Dikke kus

• 04 Juni 2012 - 17:10

Mike,ilonka En Kids:

Net als de vorige reisverslagen hebben we ook dit verslag met een brede glimlach op ons mond gelezen. Geweldig om mee te mogen genieten met jullie avonturen. Het grappige is dat we het jullie horen zeggen aslof jullie het persoonlijk aan ons vertellen. Zo lijken jullie toch nog heel dichtbij. Wat doen jullie het toch goed!!!! liefs warsita, thomas, mike en ilonka

• 04 Juni 2012 - 20:09

Carina:

Jee, wat een gave tocht zeg! Ik kan me zo helemaal voorstellen dat deze idyllische tocht alles pijn doet vergeten. Ik hoorde van Ruben dat jullie alweer op een nieuwe paardentocht zijn, dus het moet goed bevallen zijn.

Geniet ervan.

x

• 05 Juni 2012 - 18:54

Karen En Cliff:

Wauw, wat een mooi avontuurlijk verhaal. Maar we bleven wel zitten met een aantal vragen. Was de Mongoolse Zorro niet Frans Bauer die zich had verkleed? Hebben die Mongolksi machines geen versnellingspook aan de onderkant? Komt het blauwe zaakje van Niels wel door het paardrijden? En is het wel weer goedgekomen? Hebben ze daar geen Mac Donalds?
    In ieder geval heel veel succes verder. Groetjes Karen en Cliff

• 08 Juni 2012 - 17:39

Emma:

Ontzettend gaaf, geniet ervan!!
    xx

• 09 Juni 2012 - 07:32

Henk En Virginie:

Zo er is wel een beroep gedaan op jullie doorzettingsvermogen. Prachtige verhalen om nooit weer te vergeten.

Niels, van harte proficiat met je verjaardag. Wij drinken er tijdens het spelen van het Nederlands Elftal een lekker glaasje op.

Henk en Virginie

• 09 Juni 2012 - 10:35

Mke Ilonka En Kids:

hoi niels, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wanda natuurlijk ook gefeliciteerd. Het zal wel een onvergetelijke verjaardag zijn met veel mooie herinneringen. Geniet ervan!!!!! dikke verjaardag zoenen van warsita, thomas, mike en ilonka

• 09 Juni 2012 - 13:11

Annemieke:

Wat een leuk verhaal, jullie allebei op een Mongools paard. Ik fiets zo nu en dan op mijn stalen ros langs de Rabenhaupt nr 17 en zie dan iemand anders binnen rond scharrelen. Hmmmm wat klopt er niet? Raar idee hoor, jullie zo ver weg! Maar tegelijkertijd klinkt het alsof jullie het prima naar je zin hebben, en dat is de bedoeling!
    Tot het volgende berichtje!
    Xxx Annemieke

• 09 Juni 2012 - 20:31

Non M:

Wederom super leuk geschreven en mooie avonturen! Keep up the good work:) Volgende keer ook weer mooie foto's?
    Xus!!

• 09 Juni 2012 - 20:33

Non:

En gefeliciteerd he!! Nog iets speciaals gedaan op je verjaardag?

• 10 Juni 2012 - 07:37

Josien En Humphrey:

Dit klink als een geweldige avontuurlijke reis vol met ervaringen die je anders nooit zult meemaken, o.a. zoals eelt op je derriere. Leuk om te lezen vanuit mijn gemakkelijke bureaustoel. Ik begreep uit de reacties dat Niels jarig is geweest, nog van harte gefeliciteerd.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier.
    Liefs Josien en Humphrey

• 11 Juni 2012 - 17:03

Alie:

Hey Wanda en Niels!

Een gokje op waarbenjij.nu leverde mij jullie reisverhalen in 1x op, leuk :)! Heb alles even bijgelezen en ga jullie vanaf nu volgen. Jullie hebben al een heleboel meegemaakt zo te lezen. Super! Geniet er maar lekker van, maar zo aan de foto's te zien doen jullie dat al volop :)!

Liefs, Alie

• 11 Juni 2012 - 17:12

Tante Lin:

Hey lieverds, smsjes komen dus niet over, vandaar alsnog gefeliciteerd meet de verjaardag van Niels. Ben heel erg benieuwd hoe en waar jullie zijn verjaardag gevierd hebben. XXX

• 15 Juni 2012 - 08:45

Irma En Max:

Wanda van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Ook Niels alsnog gefeliciteerd! Ik las dat ook jij jarig bent geweest. We lezen vast wel op welke bijzondere manier jullie dit gevierd hebben.
    Blijf ons meenemen in die prachtige verhalen van jullie. Ook de foto's zijn erg mooi. Veel plezier in China
    Liefs, Irma en Max

• 15 Juni 2012 - 15:32

Diny En Hans:

Lieve Wanda. Langs alle mogelijke wijzen sturen we je de felicitaties. Van harte lieve meid en Niels, wil je haar extra knuffelen namens ons? We willen laten weten dat we in gedachten vandaag in de buurt zijn. Heb ook net Shirley maar even gebeld, voor het herkenbare gevoel.
    xxx Hans en Diny

• 15 Juni 2012 - 17:51

Cliff En Karen:

Wanda, van harte gefeliciteerd en een dikke knuffel. Hetzelfde voor Niels, aangezien we lazen dat hij ook jarig is geweest. Deze bijzondere verjaardagen vergeet je in ieder geval nooit weer. Het voetbal kijken op de Mongoolse steppen ook niet. Had je nog een beetje Oranjegevoel? Geniet ervan en tot in China, graag weer met veel van die mooie foto's. XXX

• 15 Juni 2012 - 20:31

Mike Ilonka En Kids:

Hieperdepiep hoera!!!!
    lieve wanda van harte gefeliciciteerd met je verjaardag en ook niels natuurlijk gefeliciteerd met je meisje. Wat zal het een bijzondere verjaardag zijn om nooit te vergeten. Geef elkaar een kus van ons. heel veel liefs warsita thomas mike en ilonka

• 14 Januari 2013 - 10:20

Ottilia:

Beste Wanda en Niels,
    Wat een prachtig verhaal! Over enkele maanden ben ik zelf ook in Mongolie, en ik vroeg me af of jullie misschien de contactgegevens van Bert de Groot voor mij hebben - ik zou er na jullie woorden ook graag heengaan!
    Fijne reis nog en ik hoop wat van jullie te horen!
    Ottilia