Colombia - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Wanda en Niels - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Wanda en Niels - WaarBenJij.nu

Colombia

Blijf op de hoogte en volg Wanda en Niels

18 December 2012 | Panama, Panama-stad

En dan Colombia... Het land met een reputatie van geweld, cocaine en de FARC. Deze reputatie is echter niet meer in het hele land vanzelfsprekend. Natuurlijk zijn er voldoende plekken waar je beter niet kan komen en zijn de criminaliteitscijfers niet te vergelijken met ons landje maar met goed opletten en logisch nadenken kom je heel ver. Colombia is zelfs uit de top-10 van landen met het hoogste percentage moorden getuimeld. Wie er op nummer 1 in diezelfde top-10 staat zal ik maar niet zeggen, worden de mensen thuis misschien ongerust. Als je door de straten van de grote steden loopt zie je op elke straathoek politie of soldaten met grote wapens en een nog grotere glimlach, dat geeft je een veilig gevoel.
In Bogota hebben we het lekker rustig aan gedaan. De stad bekeken, uitgeslapen en genoten van de vrolijke salsamuziek en de mooie mensen. Want mooie mensen hebben ze daar wel. Voor Niels was dat de grootste omschakeling. Waar Azie het een speurtocht was naar een mooi gezicht of een goed figuur dat niet compleet onder de rokken en sarongs was verstopt, lopen zie hier trots met hun mooie ogen, grote borsten en ronde billen te pronken. Wanda staat overigens weer ouderwets in de belangstelling. Het enige verschil voor haar is dat de stiekeme, steelse blikken zijn ingewisseld voor openlijk nakijken, nafluiten of naroepen.
Na een paar gratis musea en voldoende oude koloniale gebouwen zijn we verder gegaan naar Salento. Een streek van koffieplantage, cloudforest en waxpalms. Een Engelse hobby-koffieboer had daar een leuk hostel in een stadje waar hij ons het hele proces van koffie produceren heeft uitgelegd. Na een aanvullende cursus koffiezetten en koffiedrinken van een politiek incorrecte Spanjaard waren we weer helemaal op de hoogte. Doe maar gewoon weer zwart en sterk als we terug zijn.. Een goede bijkomstigheid van Salento was dat je daar in de buurt ook nog eens een van de mooiste wandelingen van Colombia kon doen. Een eendagstocht door een cloudforest, langs een kolibriboerderij en via een vallei met waxpalms terug. Dit zorgde voor de aanvullende plaatjes van enkele dagen in het koffieplantagegebied.
Vanuit Salento zijn we naar Medellin gegaan. De voormalige hoofdstad van de cocaine waar Pablo Escobar in zijn hoogtij dagen ruim een miljoen dollar per dag verdiende. Als tegen prestatie heeft hij een hele wijk voor de arme inwoners van de stad gebouwd, lieve man..
Inmiddels is Medellin uitgegroeid tot een heerlijk relaxte stad die met zijn rode huisjes in een groene vallei ligt en door de perfecte temperaturen de stad van de eeuwige lente wordt genoemd. Ook hier kwamen we er achter dat ons reistempo en onze exploreringsdrang gedurende de maanden wat af zijn genomen. Regelmatig schiet er door ons heen dat we al zoveel hebben gezien en verzinnen we excuses om niet constant op onderzoek uit te hoeven. Het maakt het allemaal net iets relaxter maar maakt ons ook lui. De laatste maanden moeten we wel weer actiever worden om weer fit aan het thuisfront te verschijnen.
Na Medellin waar we de hoogtepunten hebben meegepakt zijn we meer naar het oosten van Colombia gegaan. In San Gil konden we wat meer actievere dingen doen. Het nadeel was alleen de prijs van zulke activiteiten. Waar we eerder in Azie voor 60 cent een fiets voor de hele dag hadden was een downhill mountainbiketocht 165 dollar pp. Dat is driemaal een dagbudget en moesten we, net als het raften en paragliden, helaas laten schieten. Wel hebben we een cavingtocht gemaakt. Diep onder de grond hebben we ons al kruipend, zwemmend en klimmend door de grotten gewurmd. Wat voor ons weer iets compleet nieuws was. Daarnaast hebben we in San Gil een wandeltocht naar een historisch dorpje gemaakt waar we gebakken mieren hebben gegeten en zijn we onder een sprookjeswaterval gaan zwemmen waarna we een lift kregen van een bus vol Colombiaanse onderwijzers. Na al deze landinwaardse activiteiten was het tijd voor zee en strand. Met een ijskoude nachtbus zijn we naar Santa Marta vertrokken om op zondagochtend Lotte (zusje van Niels) uit haar bed te trommelen. Een goed weerzien na allebei maanden door verschillende landen te hebben getrokken. Lotte inmiddels twee Duitse swingers opgedoken waarmee ze een paar dagen optrok. Deze jonge mensen met een vrije geest en losse moraal financierden hun vele reizen door het maken van pornofilms. Mochten we dus in Nederland niet aan de bak komen, weten we nu in welke branche de economische crisis nog niet heeft toegeslagen.
Met z'n vijven zijn we naar Tayrona gegaan. Tayrona is een nationaal park met blauwgroene zee, witte stranden, palmbomen en hangmatten. Hier hebben we drie dagen in een hangmat geslapen waarvan de laatste twee nachten op een rots in de zee, zodat je 's ochtends wakker werd met een uitzicht waar je u tegen zegt. De laatste dag zijn we in enkele uren door de jungle terug de beschaving ingewandeld. In deze jungle zie je nog de verlaten en bewoonde dorpjes van de lokale indianen. Onze laatste aanleghaven in Colombia was ook de mooiste. Cartagena ligt in het noorden aan de carribische kust en heeft een fantastisch oud gedeelte. Smalle straatjes met koloniale gebouwen, koetsen met paarden door de straten, een oude stadsmuur en forten die uitkijken over de zee. Daarnaast is er overal muziek en een tropische warmte. Vanuit deze havenplaats hebben we een boot genomen naar Panama. Niet gewoon een rechtstreekse maar een catamaran die 3 van de 5 dagen aanlegde op de mooiste eilandjes die tussen Colombia en Panama liggen. De bijna 400 eilandjes behoren tot de San Blas archipel en sommige worden bewoond door de oorspronkelijke inwoners, de Kuna indianen. Het zijn eilandjes van soms niet meer dan 2 palmbomen op 10 vierkante meter wit zand. Rondom de eilanden is het prima snorkelen en zwemmen tussen een wrak of koraalrif. Onze Duitse kapitein stond drie keer per dag in de kombuis om goede, gezonde maaltijden te maken en ook Niels mocht soms een shift draaien achter het stuur van de boot. Geeft een stoer gevoel om midden in de nacht onder de sterrenhemel, terwijl iedereen slaapt, de koers van het schip in de gaten te houden. Dat het een automatische piloot was zeggen we er lekker niet bij.
De Kuna indianen kwamen zo af en toe langs om verse vis of kreeft te verkopen en verse kreeft op een boot naast een tropisch eiland smaakt naar verse kreeft op een boot naast een tropisch eiland.. lekker dus. Na bijna 5 dagen op zee stonden we al nawiegend in weer een ander land. Panama, bekend van de euhm panamahoed? Klinkt in ieder geval een stuk veiliger dan de reputatie van Colombia.
Iedereen alvast hele fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar. Onze voornemens zijn alvast om in 2013 meer tijd in Nederland door te brengen, dat moet gaan lukken.
Hasta la vista

• 18 December 2012 - 15:56

Jacoba:

Gelukkige feestdagen gewenst, na het lezen van dit beeldende verslag heb ik de neiging een reis aan mijn to do lijstje toe te voegen. Plan is nu; gewoon een weekje werken en dan 2 weekjes genieten van warm samen zijn met dierbaren. Ff een momentje ruilen zou ons beide komende week wel wat lijken vermoed ik ;-) het ga jullie goed, dank voor het verslag. Ik ontmoet je graag ergens in 2013 XX Jacko

• 18 December 2012 - 16:36

Sonja:

Hee Shakira en captain Morgan,

wat goed om te horen dat de catamarantrip zo goed en mooi gelopen is! Hier is het vandaag alleen maar grijs geweest, maar jullie foto's bewijzen dat die zon nog ergens uithangt gelukkig! Ik ga proberen vanavond skype te downloaden dus kunnen we ook vanuit Nijmegen skypen :) Deze week moet ik nog ff bikkelen maar dan lekker twee weken relaxen..Superleuk dat Hans en Diny straks bij jullie zijn, ben heel erg benieuwd om hun verhalen naderhand te horen en dan voelen jullie op de een of andere manier toch een beetje dichtbij! Gaan jullie als hengeloers wel zorgen voor een goeie kerstmiddagsfeer maandag? Dan drinken wij er vanuit hier ook een paar op jullie :)

Tot skypes!! En Wan, wel luisteren naar de nummers, vanaf nu krijg je elke week een update :)

xxxxxxxxxxxxxxxxliefs

• 18 December 2012 - 17:08

Rubinho:

Lieve mensen wat mooi! Ik zie overlap in het verslag van Lotje en van jullie, dit vormt voor mij het bewijs dat jullie echt bij elkaar zijn. Wij bereiden ons voor op de O&N party van Sjim waar jullie zeker gemist gaan worden. @grote broer, gefeliciteerd met je moeder! We spreken elkaar snel. x

• 18 December 2012 - 17:24

Max En Irma:

Een schitterend verhaal, elke keer weer een feest om te lezen. Ook mooie foto's! Al een beetje heimwee?
    Wij willen jullie daar aan de andere kant van de wereld HELE FIJNE FEESTDAGEN toe wensen!!Heel veel liefs: Max en Irma Manon Richard en Chantal!!!!!!!!

• 18 December 2012 - 18:34

Shirley En Frits:

Hoi Wanda en Niels,

Het lijkt me inderdaad extra genieten van je kreeft in zo'n omgeving.
    Als ik de foto's zie, verlang ik nog meer naar het warme weer aan een mooi strand.
    Maar na een lange dag werken, fleur ik toch weer helemaal op van jullie verhaal en foto's.
    Fijn dat Lotte, Hans en Diny er ook zijn met de feestdagen, dan kun je er alsnog een familiefeest van maken.
    Heel veel plezier samen. fijne Kerstdagen en tot skype!

Dikke knuffels,
    Shirley en Frits

• 18 December 2012 - 20:02

Tante Lin:

Hey Lieverds,

Wat fijn om jullie stralende gezichten weer te zien
    Ik zal nog een chocoladeletter bewaren.
    Nog fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!

Dikke kuzz van tante Lin

• 18 December 2012 - 21:18

Stefan:

Zozo, openlijk nagefloten worden Wanda. Daar geniet je volgens mij best wel van haha. Wat een prachtige en jaloersmakende foto's hebben jullie weer geplaatst. :)
    Jullie ook een fijne jaarwisseling gewenst! Zie jullie in '13. Xx

• 19 December 2012 - 00:58

Ilonka Mike Warsita En Thomas:

Hola supermercados todo bien? (seguro no!) Gracias para toda las cosas bonitas que compartes con nosotros. Tambien un Feliz Navidad y un buen ano nobo. Pasa buenas viajes! Y no solo aprender las palabras sucias !!
    Hasta la pasta

• 19 December 2012 - 09:37

Judith :

Wow die foto's!!! Prachtig. Gelukkig niet aan gesploten bij de FARC, opluchting. Daar word je denk ik wel fitter van :) veel plezier in Panama met alle bekende gezichten!!!
    Liefs judith

• 19 December 2012 - 09:48

Martine:

Wow wat zien de plaatjes er goed uit en wat fijn dat jullie me in jullie verhaal een stukje op pad nemen in jullie avontuur. Wat een belevenissen en een mooie rugzak als jullie terugzijn!
    Top te zien en te lezen dat jullie zo genieten. Alvast super fijne feestdagen en we zullen er op kerstmiddag eentje extra voor jullie drinken!!

Liefs martine

• 19 December 2012 - 15:29

Carina:

Lieve Niels en Wan, leuke update weer! Mooi dat jullie het 'geheim' dat Lotte zo cryptisch verborgen hield over de Duitse swingers uit de doeken hebben gedaan -;) Haha, ik was al zo nieuwsgierig. Jullie verhalen passen als puzzel stukjes in elkaar. Veel plezier met Lotte, Hans en Diny in Panama. Geniet van het weerzien!

Knuffel Carien

• 19 December 2012 - 21:45

Nadet:

Weer een mooi verslag en waar smaakte de gebakken mieren naar? Het waren zeker hele groten mieren.
    Zelf heb ik al weleens gebakken sprinkhanen op die smaakte prima een beetje noot achtig.
    En heel eiwit rijk dus super gezond. Ik wens jullie
    Fijne feestdagen en een gezond 2013 .
    Lieve groeten Nadet

• 20 December 2012 - 14:47

TanteEttie:

Lieve Wanda en Niels,
    We zijn even uit beeld geweest. Druk met voor Carien weer een eigen plek te Zoé ken. Inmiddels gelukt. Verder in afwachting van ons 5e kleinkind. Met de andere vier gaat het ook goed.
    Wat weer een geweldig beeldend verslag. Je kunt beide ook zo als schrijver aan de slag!!!
    We begrijpen dat je nog tot ca mei wegblijft? Blijf genieten. Zeker nu jullie met devfeestdagen een kleine reünie kunnen houden.
    We wensen jullie goede kerstdagen en een goed en gezond 2013 toe
    Heel veel liefs van oom Gert en tante Ettie.

• 23 December 2012 - 22:41

Tim:

Kanjers!!!

Ik wil gedetailleerde informatie over die duitse porno-swingers. Dat moeten toch een stel mafkezen zijn of heb ik het mis?!? Haha... Goed te horen dat ook het reizen op het zuid-amerikaanse continent jullie goed afgaat, al is het dan tig keer zo duur.

Pas je wel op Nelis voor van die vissies die je pisbuis in zwemmen en dan hun weerhaken uitslaan? Schijnt erg onprettig te zijn tijdens een goede wildplassessie :) wel echt tof dat grotzwemmen!!!

Hier alles rustig. Serious Request domineert Nederland vanuit het jullie geliefde Enschede. Op de voorlaatste dag is de tussenstand nu 6.1 mln euri's. Gaat dus weer fantastisch! De verwachting is dat het morgenavond boven de 10 mln uitstijgt. Super!

In Nijmegen alles rustig... Op derde kerstdag met CFC een zaalvoetbaltoernooitje in de Jan Massinkhal... Het Matthieu van Dobbelsteentoernooi. Moest gelijk aan jouw hoofd denken Nelis,dat vast en zeker heel hard gelachen zou hebben om deze titel :)

Ben blij dat het bijna 2013 is. Dan kunnen we tenminste gaan aftellen tot mei. Missen jullie kanjers. Groet aan zuslief en zeg maar dat haar future-husband Freckles de sterren vd hemel speelt bij CFC. We verslinden de Knickerbockers in mei. Let maar op!

Kus van Kaar, Anna en mijzelf
    Xxx
    Fijne dagen en enjoy de rest vd reis!!!

• 30 December 2012 - 10:50

Jannes:

Hoi Wanda en Niels!

Heerlijk de zondagochtend eens in jullie mooie dagboek gedoken. Wat een energy! Erg leuk geschreven ook. Bedankt voor de bijgesloten foto's zo heb ik het meeste al gezien en zou een reis als deze voor mij nu een beetje "dubbel" zijn;) Vooral bij Wanda's stilte workshop van 12 dagen kreeg ik het al spaans benauwd. Wel erg moedig van jullie om zoveel dingen te ontdekken en te ondernemen. In 2013 kunnen we een mooie barhangmarathon houden voor de details:D

Kleine update vanuit hengelo:

Mannes en Bully hebben zaterdagnacht niet op een kameel door de stad gereden.
    Steven en Niels T uit H. hebben geen meditatieworkshop gevolgd. Wel heeft ons atc team de weg naar boven ingeslagen. Mannes is overgenomen van Atc 2 en na een kleine aanpassingsperiode blijkt deze transfer zijn vruchten af te werpen!... Atc 2 staat namelijk bovenaan;)

Kerstmiddag was erg gezellig en voor oud en nieuw heeft Jim een Burlesque party op de agenda staan. Kortom genoeg dingen te doen die we vorig jaar ook al hebben gedaan!

Ik wens jullie nog heel veel plezier en geluk de komende maanden! Ook zal ik aan jullie denken wanneer er weer een 30 uur durende busreis( incl. Versnellingspook) voor de deur staat!

X Jannes (ook namens Judith die beneden aan het leren is omdat ze graag op 31-12 een toets wil maken... Uitslovertje;) zal wel een knallende 10 worden!)

Ps. Klein puntje van kritiek, in de laatste fotoserie had ik graag iets meer teruggezien van de trotse dames met grote ogen... Lastig om me zo voor te stellen wat jullie hiermee bedoelen!

• 31 December 2012 - 14:26

Mannes:

Toppers! Ik moet bekennen dat ik door de drukte hier (als ik jullie verhalen soms lees moet ik niet klagen..) een beetje achter loop, maar Co en ik hebben net ff een inhaalslag gemaakt en zijn weer bij.. dat is ook niet zo moeilijk met zulke verhalen! Co was erg onder de indruk, ik een beetje.. ben t al gewend!

Jannes heeft al een prima samenvatting gemaakt waar ik me dan ook niet meer mee wil bemoeien! Wel wil ik jullie alvast een heel goed 2013 toewensen!! Veel plezier met de family en tot snel:)! X Mannes en Co

• 03 Januari 2013 - 22:52

Greetje Dijkstra:

Lieve Wanda en Niels

Weer met veel plezier jullie verslag gelezen en de vrolijke foto's bekeken. Het lijkt al of jullie dichter bij zijn gekomen maar voorlopig gaan jullie nog veel beleven en vooral veel in jullie opnemen aan ervaringen, geweldig! Uiteraard wens ik jullie een heel mooi jaar 2013 toe in goede gezondheid.
    Liefs tante Greetje